کربلاییان: دلیل اهمیت روضههای خانگی چیست و در واقع این روضههای خانگی چه آثار و چه تأثیراتی در حوزه تربیتی دارد؟
عزیزی: بالاترین دلیل و متقنترین دلیلی که در جهت برگزاری روضههای خانگی میشود ارائه داد، این است که سیره خود اهلبیت(علیهمالسلام) بوده است. یعنی به این صورت که امام معصوم روضهخوان در میان خانه دعوت میکرد و امر میفرمود که روضه بخوانند و دستور میداد که پردهای هم بکشند و زن و مرد بنشیند و در خانه امام معصوم اقامه عزا کنند. گرچه مساجد هم بودند، اما امام معصوم وقتیکه در خانه خود این عمل را انجام میداد، نشاندهنده این است که برکت در روضههای خانگی خیلی بالا است.
یکی از برکات روضههای خانگی این است که خواهناخواه در منزل حرفهای لغوی گفته میشود، حالا از سوی ما یا کسانی که بهعنوان مهمان به خانه ما مراجعه میکنند و یا به هر طریقی.
یکی از آثار برگزاری روضههای خانگی محو کردن -از جهت روحانی و روحی بودن- این حرفهای لغو است که توسط روضه پاک میشود.
یکی از آثاری که در روضههای خانگی است این است که اهل خانه، همه خواهناخواه فیض میبرند. حالا از آن کودکی که آشنا با روضه نیست و در سنین کودکی است اثرگذار است تا اهل منزل. به این دلیل است که انسان باید دائماً خودش را در معرض اهلبیت(علیهمالسلام) و روضهها قرار دهد. چون دائماً روح در معرض آلوده شدن است. درست است که نمازهای یومیه هست، اما نمازهای یومیه جز واجبات است؛ اما آنچه پاککننده است و افضل است، روضه اهلبیت(علیهمالسلام) است. به این دلیل است که امام صادق(علیهالسلام) در مجلسی روضهخوان دعوت کرد و خیلی محترمانه فرمود که بخوان. روضهخوان شروع به روضهخواندن کرد. فرمود آنجوری که در مجالس خودتان میخوانید، بخوان و طرف شروع به روضهخواندن میکرد و همه اهل منزل گریه میکردند.
نقل است که روزی علامه طباطبایی وارد خانه آقای برقعی، یکی از منبریهای قم شد. در یکجایی نشست؛ حاجآقا برقی به علامه فرمود که تشریف ببرید بالای مجلس و آنجا بنشینید. علامه قبول نکرد و فرمود بالای مجلس، آن دیواری که شما از قدیمالایام در منزلتان است، نورانیت عجیبی دارد، این بهواسطه برگزاری روضهها همینجور دستنخورده باقیمانده است.
یکی از آثار و برکات روضههای خانگی دفع اجنه و شیاطین و بالأخره کسانی است که میخواهند به طریقی به شما ضربه بزنند، حالا توسط دعا، جادو یا هر چه که اسمش را میگذارید. از برکات و آثار روضههای اهلبیت(علیهمالسلام) تصدق اهلبیت(علیهمالسلام)، خداوند، دفع اجنه و شیاطین است.
البته منظور از احیای روضههای خانگی، روضههایی که حداقل اهل منبری باشد یا روضهخوانهایی بیایند که به معنای واقعی روضهخوانی کنند، همانگونه که ولی فقیه به صورت مبسوط به آن اشاره کرده است. وقتی میگویند روضه، یعنی باید روضه خوانده شود. حالا متأسفانه در این باب بعضیها فراموش کردهاند، یعنی خود ماها فراموش کردهایم که کجای این عالم هستیم و کی این اجازه را به ما داده است که روضهخوان شویم که متأسفانه برای دو تا مجلس امام حسین(علیهالسلام) رفتن، پول تعیین میکنیم.
در روایت است که قاری قرآنی که قیامت میآید و آنجا اجر میخواهد، ندا میآید که شما هیچ اجری ندارید، چون برای خواندن مبلغی را تعیین کردهاید و روضهخوانهای امام حسین(علیهالسلام)، کسانی که پول تعیین میکنند هیچ حقی بر امام حسین(علیهالسلام) ندارند. چون روضه را فروختهاند به آن مبلغی که متأسفانه تعیین کردهاند.
مرحوم آیتا… قاضی رحمتا…علیه فرمود: «اگر دو سه نفری هم شده در خانه روضه احیا شود، چون هرچه بزرگان کسب کردهاند از مجلس اهلبیت(علیهمالسلام) و روضه اهلبیت(علیهمالسلام) بوده است». به فرموده علامه طباطبایی(ره) که فرمود: «انسان بهجایی نمیرسد مگر از دو طریق یکی در حرم ابیعبدا…(علیهالسلام) و یکی هم در روضه ابیعبدا…(علیهالسلام) که محل نزول ملائکه است. »
کربلاییان: جایگاه کرمانشاه در حوزه برگزاری روضههای خانگی را چگونه ارزیابی میکنید؟
عزیزی: در باب جایگاه کرمانشاه در برگزاری روضههای خانگی، کرمانشاه از قدیمالایام در حوزه مسافران کربلا بوده است و همچنان هم هست. یعنی یک شهری است در معرض زوار امام حسین(علیهالسلام) قرار دارد و این خودش آثار و برکاتی را برای این شهر به همراه دارد و نسل به نسل هم توصیهشده است. در منازلی کماکان هنوز روضهها برگزار میشود. این نشاندهندهی جایگاه والای کرمانشاه در احیای امر و تعظیم شعائر حسینی و مذهبی در کشور است. لذا از قدیمالایام روضههای خانگی اهمیت ویژهای به واسطه خادمین آستان اهلالبیت(علیهمالسلام) داشته است.
کربلاییان: به نظرتان چه کاری باید برای احیای روضههای خانگی در کرمانشاه انجام دهیم؟
عزیزی: اینکه بخواهید این روضهها احیا شود، چند تا مسیر است و چندراه است. یکی از راهها صداوسیما میباشد، چه استانی و چه سراسری. کسانی بیایند در رسانه آثار و برکات روضه گرفتن را در منزل برای مردم بیان کنند.
یکی دیگر در فضای مجازی که الآن حرف اول را میزند، زدن بنر و یا هر چیزی مردم را تشویق کنند و سازمانهای متولی امر پایکار بیایند. سازمانهایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی بیاید بگوید سخنران و مداح از ما، مکان از شما مردم. فقط قصد ما احیای روضه ابیعبدا…(علیهالسلام) است که امام خمینی(رحمتا…علیه) فرمود: «همین روضهها است که جمهوری اسلامی و اسلام را زنده نگهداشته است».
یکی از اینراهها اینکه کانون مداحان پیشقدم شود، بسیج مداحان پیشقدم شود یا مداحانی بهصورت داوطلبانه در باب احیای این امر پایکار بیایند و سختش هم نکنند. پذیرایی هم در حد یک چای یا همان چایی هم نمیخواهد، و هدف را فقط روضه بدانند، که طرف به خاطر خرج گران و وضعیت اقتصادی که الآن مردم به آن دچار هستند در مضیقه نباشد و به خاطر خداینکرده مثلاً پذیرایی که طرف برایش سنگین است از گرفتن روضه خودداری نکند.
انشاءا…خداوند به همه ما توفیق دهد در برگزاری مجالس اهلبیت(علیهمالسلام)، در برگزاری عزای سرور و سالار شهیدان ابیعبدا…(علیهالسلام) به همه ما توفیق دهد. انشاءا…آنچه رضای خود حضرات معصومین(علیهمالسلام) هست، آن را اجرا کنیم و در جهت رضای اهلبیت(علیهمالسلام) و رضای امام زمان که همان رضای خداوند است قدم برداریم انشاءا….
والسلام علیکم و رحمه ا…و برکاته