در عرصه فرهنگ به معنای واقعی کلمه احساس نگرانی می کنم … هر چه می گذرد تجمع اصحاب حق را واجب تر و فوری تر احساس می کنم ... دستگاه‌های دولتی آغوش خود را به روی بچّه‌مسلمانها وجوانهای مؤمن و انقلابی وحزب اللّهی باز کنند ... مقام معظم رهبری
يكشنبه 6 خرداد 1397
12 رمضان 1439 / 2018 May 27
به این مورد امتیاز دهید
(0 رای‌ها)
کربلائیان- جلسه بررسی اندیشه های سینمایی شهید آوینی در کتاب آینه جادو (جلد اول) برگزار شد. حجت الاسلام عباس محسنی در این جلسه گفت: آوینی متفکر انقلاب اسلامی و مؤمن به انقلاب است. و در سال 1371 کتاب آینه جادو را برای ما تدریس کرد اما همان زمان به ما گفت که از مقاله «آخرین دوران رنج» شروع کنیم. بر همین اساس ما در صدد انتشار سیر جدیدی از آثار او هستیم. وی در خصوص سیر آوینی گفت: در طول زندگی او احوالاتی با سرعت بر او گذشتند او در جنگ متناسب با جنگ عمل کرد و بعد از جنگ متناسب با فضای جدید اقدام کرد. در سال آخر زندگی علاوه بر تجدد با تحجر نیز مقابله کرد که مقداری از نشانه های این تقابل در آثار او وجود دارند. به طور کلی آوینی در طول زمان به پختگی رسید اما اشتباهی که ما مرتکب شدیم این بود که نوشته ها را با هم و بدون ملاحظه سیرتاریخی چاپ کردیم. وی در ادامه ضمن قرائت فرازی از کتاب در صفحه 161 ، که سینما را آن چنان که باید مسلمان شدنی نمی داند، گفت: می بینیم که در موضوع سینما هم مقاله «تکنیک در سینما» در جلد سوم آینه جادو کامل تر از مقالات سینمایی جلد اول است. این مقاله حکمی و تخصصی است و حرف آخر آوینی در مورد سینماست و به طور مثال نسبت به یادداشت «بچه های انقلاب در برابر عرصه های تجربه نشده سینما» بسیار پخته تر است. محسنی در همین راستا افزود: شهید آوینی با یقین می نوشت ولی افراد به یقین نرسیده با تقلید از شهیدآوینی به نام او در مطبوعات اعوجاج درست کردند. وی در بیان مثال دیگری از سیر تکامل آوینی گفت: ما کتاب حکومت فرزانگان را که ماهیتی تحقیقی و نقلی دارد چاپ نکردیم و در عوض مقاله «اسلامیت و جمهوریت» را منتشر کردیم که خلاصه مقالات آن کتاب به حساب می آید و خود او در ماهنامه‌ی سوره در خرداد 1370 به چاپ رسانده بود. در این جلسه پس از طرح پرسشی در مورد اینکه آیا با نظریان برخی که به تکامل در نظریات شهید آوینی معتقد هستند موافقید، گفت: تکامل به معنی چرخش و تغییر دیدگاه نیست و من به برخی دوستان گفتم حاضرم باهم بنشنینم در مورد اینکه آیا او نظریات خود را تغییر داد بحث کنیم. حجت الاسلام محسنی در ادامه گفت: این که شهیدآوینی تعبیر سینمای اسلامی را نمی پسندد سخن ظریفی است. او گرچه در مقام شناخت منشأ تکنولوژی را شیطانی می دانست اما در عمل سعی می کرد پدیده های عالم را به اصل و فطرت خود برگرداند. وی در پاسخ به این سوال که آیا شهیدآوینی به یک مکتب فلسفی قائل است گفت او منابع مطالعاتی زیادی داشت اما نزدیکترین فرد از نظر فلسفی دکتر داوری اردکانی است. جلسه آینه جادو1 جلسه آینه جادو2  جلسه آینه جادو4 جلسه آینه جادو3این جلسه   روز یکشنبه 10خرداد1394 ساعت16 در محل کتابخانه امیرکبیر برگزار شد. این کتاب آینه جادو، ثمره ی تجربه ی ده سال مستند سازی آوینی است. اما آن چه این کتاب را از دیگر کتب سینمایی متمایز می سازد، نگاه فلسفی-عرفانی حاکم بر مباحث آن است. نگاهی که برای طرح آن، تنها داشتن تخصص سینمایی کافی نیست. این کتاب تنها کتابی است که در زمان حیات آوینی و با نظارت خود وی منتشر شده است. ماده ی اولیه ی مباحث کتاب، جزوه ای دانش گاهی بوده که برای یک ترم تدریس در مجتمع دانش گاهی هنر، توسط نگارنده فراهم شده بود که بعدها به صورت کنونی بسط پیدا کرد و در فاصله ی میان مهر ماه 1367 تا اردیبهشت ماه 1369 در فصل نامه ی سینمایی "فارابی" و ماه نامه ی "سوره" منتشر شد. جلد اول از مجموعه سه جلدی « آینه جادو» مقالات نویسنده در طی سالهای 67 تا 69را در بر می گیرد. تجربیات نویسنده در زمینه نویسندگی، کارگردانی و بالخصوص مونتاژ بوده است و خودش می گوید که کلمه به کلمه این حرفها را در پای میز «موویلا» تجربه کرده است. و البته برای نگاشتن مقالاتی اینچنین، فقط تجربه سینمایی نمی تواند کافی باشد. نگاه کتاب را از آن لحاظ که دارای هویتی فلسفی و مذهبی نیز هست می توان بدیع و بی سابقه دانست. عناوین بعضی از بخش های کتاب عبارتنداز: جذابیت در سینما؛ مونتاژ به مثابه معماری سینما؛ آینه جادو؛ قاب تصویر و زبان سینما؛ جادوی پنهان و خلسه نارسیسی؛ زبان، تلویزیون و سینما، و اوقات فراغت؛ درباره ارتباطات؛ رمان، سینما و تلویزیون؛ تاملاتی در ماهیت سینما. حجت الاسلام عباس محسنی از سال 1376، به مدت یازده سال مسؤلیت دفتر نشر آثار سید مرتضی آوینی در موسسه روایت فتح را عهده دار بوده اند.از دیگر مسؤلیت های ایشان می توان به عضویت در هیئت مدیره موسسه فرهنگی ولاء منتظر قم و همچنین تدریس دروس معارف تطبیقی در دانشکده صدا و سیمای قم نام برد.  

ارسال نظر

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین ها