در عرصه فرهنگ به معنای واقعی کلمه احساس نگرانی می کنم … هر چه می گذرد تجمع اصحاب حق را واجب تر و فوری تر احساس می کنم ... دستگاه‌های دولتی آغوش خود را به روی بچّه‌مسلمانها وجوانهای مؤمن و انقلابی وحزب اللّهی باز کنند ... مقام معظم رهبری
پنجشنبه 6 ارديبهشت 1397
10 شعبان 1439 / 2018 April 26

همه ما می دانیم فرصتهای تبلیغی خاص در طول ایام سال وجود دارد مانند ماه رمضان، فاطمیه، تابستان، دهه فجر که مبلغین و روحانیون در آن اوقات به سراسر کشور اعزام می شوند. در این میان ماه محرم و صفر اوج اعزام مبلغین و حضور گروه های جهادی در سراسر کشور است.

تشکیل نهاد های مختلف مرتبط با امر تبلیغ پی گیری امر تبلیغ از منظر تخصصی و تشکیل معاونت های خاص تبلیغی، اعزام مبلغین به اقصا نقاط کشور، چاپ و تهیه کتابهای مختلف تبلیغی بخشی از تلاشهای مسئولین و دست اندکاران این عرصه می باشد. سازمان تبلیغات اسلامی و در سال های اخیر سازمان اوقاف و امور خیریه با حمایت از مبلغین و گروه های تبلیغی نقش سازمانی مهمی در برپایی سنت تبلیغ دارند. اما وجود برخی مشکلات  باعث شده که نتوانیم از این فرصت استفاده مناسب داشته باشیم.

پدیده منبری های بی منبر و منبرهای بی منبری همچنان در استان ما به صورت چشمگیری مشاهده می شود. خبرها حاکی از آن هستند که به علت برخی ناهماهنگی ها، تعدادی از مبلغین اعزامی بدون حضور در هیئات و جلسات مذهبی مدتی بلاتکلیف مانده و نهایتاً از استان خارج شدند! این واقعیت تلخ هنگامی تلخ تر می شود که بدانیم بسیاری از جلسات مذهبی و عزاداری امسال بدون حضور روحانیون و مبلغین تنها به روضه خوانی و سینه زنی پرداخته اند.

***

حجت الاسلام سید محمد علی ساداتی از فعالین حوزه تبلیغ در استان در گفت و گو با کربلائیان می گوید: منبر و خطابه و دیگر ابزارهای جدید توانستند در طول صدها سال رسالت خود را که همان زنده نگه داشتن دین و باز بودن مسیر الی الله را انجام دهند تا اینکه احیاگر قرن فرمود : این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است و آنچه در این زمینه نقش آفرینی ویژه ای داشته امر تبلیغ و ابلاغ پیام اسلام به وسیله خطباء و علماء در فرصتهای ویژه تبلیغی بوده است.
وی در بیان مشکلات پیش رو در حوزه تبلیغ می گوید: با شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57 به علل مختلف که اکنون مجال پرداختن به آن نمی باشد نحوه اجرای این قالب دچار تغییرات زیادی شد و اکنون این سوال را باید پرسید :آیا سبک و روش موجود میتواند پاسخگویی این رسالت بزرگ امر تبلیغ در این شرایط باشد؟ یقیناً اگر نگاهی گذرا به وضعیت عمومی جهان ، انواع دشمنی ها با دین، وظایف محوله جدید به داعیان دین مداری و خدا محوری انداخت جواب مشخص میشود.
ساداتی ادامه داد: اگر بخواهیم به این موضوع نگاه بومی داشته باشیم و اخبار و اطلاعات به دست آمده در محرم امسال را که به صورت گذرا اشاره میشود بررسی کنیم نتیجه به دست آمده باعث تاسف شدید خواهد بود: آیا شرایط ما بگونه ای است که به خاطر اختلاف دو نهاد متولی و مسئول و یا دو شخص مبلغ دینی به استان وارد شده و بدون یافتن مکان تبلغ به قم برگرد؟ یکی از مسئولین  گروههای تبلیغی میگوید بیش از ده روحانی اعزامی ما بدون منبر بوده اند و این در حالی است که بسیاری از هیئت های استان حتی مساجد در شهر و روستا بدون روحانی بوده اند.
چگونه است که نظام اسلامی و نهاد فرهنگی مسئول پایین دستی همکاری خود را منوط به عدم اطلاع مسئول بالادستی خود میکند آن هم در اعزام مبلغ. آیا میتوان قبول کرد گروهی بدون انتظار و چشم داشت بخواهند جهت تبلیغ میدانی و مردمی در مکان عمومی مثل پارک هشت روز از یازده روز فرصت خود را از دست بدهند. یکی دیگر از مبلغین اعزامی از نهاد رسمی ممیگوید در روز چهارم محرم با پیگیری خودش در استان مکان تبلیغش را هماهنگ میکند.

حجت الاسلام ساداتی در پایان به عنوان پیشنهاد جهت رفع موانع موارد ذیل را مطرح نمود:
ایجاد شبکه واحد تبلیغ که همه امورات را به صورت مستقیم انجام دهد
بستر سازی و برطرف نمودن موانع و احصاء تمامی امکانات موجود
نظارت بر عملکرد متوليان این امر و تشویق آنها به ایجاد شبکه هماهنگ

 

خواندن 1254 دفعه آخرین ویرایش در دوشنبه, 18 آبان 1394 ساعت 09:56

ارسال نظر

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.